Siedziba: Wrocław
Rok założenia: 2010
Dane kontaktowe: Fundacja Studio Matejka,
ul. Wietrzna 16/4, 53-024 Wrocław,
studiomatejka@gmail.com
Studio powstało z inicjatywy Mateja Matejki – słowackiego badacza teatralnego, aktora, tancerza, pedagoga i reżysera, który od 2010 roku mieszka i pracuje w Polsce, współpracując z Teatrem ZAR i Instytutem im. Jerzego Grotowskiego.
Grupa – nazywana często zespołem-laboratorium – zajmuje się głównie badaniem potencjału ekspresji ciała w obszarze sztuki aktorskiej poprzez trening aktora i tancerza, indywidualną i zbiorową ekspresję działania oraz formę i spontaniczność na pograniczu z improwizacją. Wszystkie istniejące (poznane) już metody są traktowane przez nich jedynie jako punkt wyjścia i wskazanie kierunku dalszych poszukiwań.
Studio tworzy obecnie pięć osób. Są to: Matej Matejka (dyrektor artystyczny), Agnieszka Ćwieląg (zespół artystyczny i koordynatorka warsztatów), Marek Gluziński (producent i koordynator projektów), Aleksandra Kugacz (zespół artystyczny) i Mertcan Semerci (zespół artystyczny). Ze Studiem współpracowali m.in: Vivien Wood (Wielka Brytania), SarieMairs Slee (Wielka Brytania/USA), Milan Kozánek (Słowacja) –pomagający w badaniach psychofizycznych; Adam Hanuljak i DogDocs(Słowacja) – zajmujący się przedsięwzięciami filmowymi, IrenaTomaźin (Słowenia), Ditte Berkeley (Dania/Polska) – nadzorującepracę z głosem i tworzenie kompozycji muzycznych do spektakli, TomaśŻiżka (Czechy), Magdalena Janus (Polska), Adam – scenografia, videoprojekcje i efekty specjalne. W pracę Studia zaangażowanych byłodotąd kilkadziesiąt osób z ponad 15 krajów.
Do tej pory Studio Matejka wyprodukowało dziesięć spektakli:
TheEchoes Off The Walls Underground Are Louder Than Your Footsteps Above Me (2012), The Woman Decomposed (2013),
Awkward Happiness (2013), Charmolypi (2013),
Harmony of Contradictions. Poland (2014), Sieć(2015),
Parakletos. Jaⁿ (2015), Boi (2016),
Palimpsestyprzestrzeni. Rekonstrukcja (2017) i
Angry Man.Variations In Defense OfAnger (2018)
Język spektakli oparty jest o elementy tańca i środki wyrazu typowe dla teatru dramatycznego. Jednym z głównych nośników emocji i informacji na scenie jest ciało ekspresywne, zdolne do wyrażania zachowanych w pamięci emocji, których nie da się uzewnętrznić słowami.
Oprócz badań i pracy nad autorskimi spektaklami Studio prowadzi również warsztaty na bazie własnego systemu pedagogiki pracy z ludźmi z różnych dziedzin sztuki. Realizuje także projekty artystyczne i społeczne.