Fundacja „Klinika Kultury”
Siedziba: Gdynia
Rok założenia: 2013
Dane kontaktowe: Teatr Gdynia Główna, Plac Konstytucji 1, 81-354 Gdynia, Dworzec PKP Gdynia Główna (peron -1),
tel. 58 351 15 12, 600 306 634; 600 306 632,
teatr@teatrgdyniaglowna.pl
Teatr Gdynia Główna powstał w 2013 roku, jego nazwa nawiązuje do oryginalnej lokalizacji teatru, czyli podziemi gdyńskiego Dworca Głównego PKP. TGG jest kontynuacją wieloletniej, sięgającej początku lat 80. pracy artystycznej jego założycielek – Ewy Ignaczak i Idy Bocian, które po rozwiązaniu w 2013 roku alternatywnej sopockiej sceny Off de Bicz (tam działał założony przez Ignaczak Teatr Stajnia Pegaza) przeniosły swoje działania do Gdyni. Dzięki wsparciu władz miasta w dworcowych podziemiach powstał „interdyscyplinarny przystanek artystyczny”, na który prócz TGG składają się jeszcze Poczekalnia Idei i Pęd Sztuki – Galeria, realizujący działalność artystyczną, edukacyjno-animacyjną i społeczną.
Dyrektorem artystycznym i główną reżyserką TGG jest Ewa Ignaczak. Ida Bocian prócz działań artystycznych zajmuje się w nim także sprawami menadżerskimi. Zespół teatru tworzą głównie młodzi artyści – Piotr Srebrowski, Wojciech Jaworski, Łukasz Dobrowolski, Aleksandra Kania, Konrad Till, Iwo Bochat, Karolina Gaffke, Radosław Smużny, Bartłomiej Sudak. Programowo TGG jest przestrzenią integracji różnych środowisk artystycznych, dlatego teatr chętnie podejmuje współpracę z innymi zespołami i twórcami – jego rezydentem jest prowadzony od 1997 roku przez Lubę Zarembińską Teatr „Stacja Szamocin”, ponadto TGG współpracuje z młodymi zespołami teatru niezależnego – Teatrem Komedii Valldal, Teatrem Korkoro, Teatrem Czarny Kwadrat. Latem 2016 roku TGG zaprezentował premierę dokumentalnego spektaklu Flucht – Ucieczka w reżyserii Jensa Erwina Siemssena, efekt współpracy z niemieckim teatrem Das Letzte Kleinod.
Spektakle tworzone przez Ewę Ignaczak i Idę Bocian to w przeważającej większości adaptacje i (re)interpretacje polskiej i światowej klasyki literatury. Jeszcze przed powstaniem TGG Ignaczak i Bocian adaptowały na potrzeby sceny Dostojewskiego, Gombrowicza, Lagerkvista, Grassa, Manna, Kafkę czy Czechowa, wypracowując swój teatralny styl – skupiony głównie na pracy z aktorem, oparty na cielesności, ruchu, ale i bardzo gęsty emocjonalnie. Repertuar TGG to również adaptacje literackiej klasyki (Epitafium dla władzy według Kapuścińskiego, Pan Kot według Carter, Mewa. Dziwna sztuka według Czechowa, Co się przyśniło Gregorowi, że zaspał według Kafki, Lady M. według Szekspira, Pomiędzy według Gombrowicza), ale też realizacje tekstów najmłodszego pokolenia polskich dramaturgów – jak Von Bingen. Historia prawdziwa, adaptacja dramatu Sandry Szwarc. Teatr tworzony w podziemiach gdyńskiego dworca ma charakter kameralny, oszczędny, stawiający na intensywny kontakt z widzem, twórczo wykorzystujący nieoczywistą przestrzeń, wprowadzający w ramy spektaklu performans i nowe media. TGG to również teatr dla najmłodszych widzów – oryginalny inscenizacyjnie i formalnie, jak zbudowane na podobnej estetycznie koncepcji Wielkie ciasto i Juri w reżyserii Piotra Srebrowskiego.
Teatr Gdynia Główna realizuje szereg projektów teatralnych, z których każdy zakłada wyjście do widza, wejście w przestrzenie niekojarzone z teatrem, dotarcie do miejsc usytuowanych z dala od kulturalnego centrum. W teatrze prowadzone są projekty skierowane do widza w różnym wieku i o różnym stopniu teatralnych doświadczeń. „Stacja bajek” i „Lekcje teatralne” wprowadzają dzieci i młodzież do świata teatru i kultury oraz przygotowują i uczą do intencjonalnego korzystania z jego zasobów. W ramach cyklu „Teatr zajechał” zespół TGG prezentuje swoje przedstawienia w przestrzeniach poza siedzibą teatru, takich jak miejskie biblioteki, punkty w centrum miasta, ale i prywatne mieszkania. Z kolei projekt „Poezja do kontroli” zakładał inscenizowanie fragmentów tekstów literackich w przestrzeni komunikacji miejskiej. Ogromnym zainteresowaniem lokalnej społeczności cieszył się projekt „Gdynia opowiada”, współtworzony z teoretykami teatru i kulturoznawcami z Uniwersytetu Gdańskiego, w ramach którego TGG prezentował reżyserowane czytania gdyńskich legend i podań.